Rob de Beule, SCSN, en Martin Suijker, VAN RAAK STAAL, over de mogelijkheden van het SCSN netwerk
Per oktober 2022 is Rob de Beule aangesteld als General Manager van Smart Connected Supplier Network (SCSN), het snelst groeiende netwerk voor data uitwisseling. De Beule, voormalig General Manager van Fujitsu Glovia EMEA, was in zijn vorige rol ook al betrokken bij SCSN. Martin Suijker is Algemeen Directeur bij VAN RAAK STAAL, een groep met inmiddels 7 regionale groothandels in staal, rvs en aluminium. Hij is hiermee ook eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van digitaal zakendoen en heeft grote verwachtingen van het SCSN netwerk. Hieronder leggen zij uit waarom zij grote voorstander zijn van SCSN.
Wanneer is VAN RAAK STAAL betrokken geraakt bij SCSN?
Martin Suijker: ‘Wij zijn vanaf de aftrap van “Schakels in de keten” in september 2017 betrokken geraakt bij wat nu uitgegroeid is tot de SCSN Stichting. Destijds een vrijblijvende uitnodiging van TNO, gaandeweg een initiatief waar we niet meer omheen willen en kunnen. Het idee, samen de best genetwerkte fabriek ter wereld maken waar mensen en bedrijven continu kunnen door ontwikkelen, sprak ons direct aan. Een multinational uit de Brainport regio wil uiteindelijk ook digitaal verbonden zijn met het diepste makers niveau, tot soms wel 4 of 5 tiers diep. In die lagen met kleine, innovatieve maakbedrijven bevinden zich voor ons als relatief kleine regionale groothandel veel – potentiële – klanten. Zaak dus dat zij ook mee kunnen schakelen via een standaard. En dan helpt het wel als wij dit mede omarmen en kunnen faciliteren.’
Wat is jouw historie Rob met SCSN?
Ron d Beule: ‘Mijn historie gaat terug naar de opstart van het innovatie project: Schakels in de keten (het latere SCSN). Daar wij destijds – als bedrijf Fujitsu Glovia met het ERP product GloviaG2– in begin 2016 waren aangehaakt bij Brainport Industries Corporatie werden wij gevraagd om als ERP-leverancier mee te doen met deze FieldLab. Ik was meteen enthousiast en mijn enthousiasme is gedurende de tijd blijven groeien. Toen ik gevraagd werd om meer te gaan betekenen voor de Stichting SCSN heb ik uiteraard meteen “Ja” gezegd.’
Wat deed VAN RAAK STAAL aan digitalisering vóór het SCSN-initiatief?
Martin Suijker: ‘Eind 2016 zijn we aan de slag gegaan met de huidige klantportal. Eerst een pilot met een paar klanten en hierna stap-voor-stap uitgerold. Een goede service voor onze ondernemende klanten die zaken ook digitaal willen regelen en de harde werkers die overdag geen tijd hebben voor bestellingen en aanvragen. Dit echt als ondersteuning van de bestaande persoonlijke relatie tussen onze klanten en onze mensen, naast telefoon en e-mail als interactiekanaal.’
Waarom is SCSN een toevoeging op jullie digitaliseringsprogramma?
Martin Suijker: ‘Wij zien en horen dat iedereen, dus ook onze klanten en leveranciers, digitaal steeds meer volwassen wordt. Indien het mogelijk wordt om gewoon vanuit je eigen systeem bestellingen te plaatsen en zaken te doen met je leveranciers en klanten, dan werk je weer een stuk efficiënter dan dat je inlogt op een webshop van deze of gene. EDI als techniek kent z’n oorsprong in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Tot voor kort ging het dan om kostbare 1-op-1 verbindingen, omdat men steeds opnieuw het wiel diende uit te vinden. SCSN biedt onze klanten, leveranciers en ons de standaardisering van alle gangbare EDI-berichten. Voortaan veel-op-veel verbindingen dus.’
Hoe zie jij dit Rob vanuit de Stichting SCSN?
Rob de Beule: ‘De digitaliseringsslag in de toeleverketen heeft vele positieve onderdelen. Datadelen oftewel de data 1 keer intypen geeft voordelen in termen van snelheid, accuratesse en daarmee het verminderen van de potentiële foutenlast (en naderhand de vele correcties daarop). Ook voorkomt het dat er misstanden ontstaan in termen van woordelijke- en verbale communicatie. Een digitaliseringsprogramma binnen een productiebedrijf kent vele aspecten. SCSN kan daar zeker een grote bijdragen in leveren.
Wat doet SCSN voor jullie klanten?
Martin Suijker: ‘Eén standaard netwerk waarmee zij met VAN RAAK STAAL en ook andere gewenste relaties digitaal kunnen koppelen. Eénmalig dien je je data goed te organiseren vanuit je ERP-systeem en een interface te leggen met een serviceprovider naar keuze. Dan staat het totale, snel groeiende SCSN-netwerk aan bedrijven en organisaties tot je beschikking. Dit is werkelijk laagdrempeliger en iets anders dan steeds die 1-op-1 koppelingen te moeten leggen. Waar EDI voorheen alleen voor de grote spelers was, is het door de standaardisering nu ook voor ons als MKB-groothandel bereikbaar. En hiermee dus ook voor onze klantenkring. Het is nu veel democratischer en gemakkelijker voor iedereen. Een EDI-koppeling is binnen een paar uur ‘live’ en je hoeft hiervoor echt geen ICT’er voor te zijn.’
Een EDI-koppeling is binnen een paar uur ‘live’, hoef je geen ICT’er voor te zijn
In hoeverre streeft SCSN ook naar eenduidigheid in artikelinformatie voor alle deelnemers?
Rob de Beule: ‘Er zijn natuurlijk een aantal standaard gegevens of data entiteiten nodig om correct en juist de data te kunnen delen. In principe is elke SCSN-gebruiker hier vrij in om deze af te spreken met hun relaties. De eenduidigheid (of uniformiteit) zit hem in de data-format.’
Wat is het moment dat je SCSN ter sprake brengt bij een klant?
Martin Suijker: ‘Dat kunnen meerdere aanleidingen zijn. Als een klant zijn digitale ambitie uitspreekt en hier concreet stappen in wil stappen zetten, dan kijken en denken we graag mee. Of als een klant aangeeft over te stappen op een nieuw ERP-pakket, dit is vaak een volgende stap in digitale volwassenheid. Maar ook klanten die gewoon aangeven dat ze dit als nieuwe werkwijze willen, nou dan zijn we hier klaar voor. Dit geldt allemaal net zo goed voor leveranciers, die kant is net zo belangrijk. Tegelijkertijd zijn er ook nog volop klanten die het misschien ook wel zouden willen en kunnen, maar de mogelijkheden nog niet kennen. In meer bekendheid is voor iedereen nog veel te winnen.’
Bij welke type bedrijven en/of sectoren zie je vanuit SCSN veel potentie?
Rob de Beule: ‘Er is op dit moment veel potentie in de sectoren van de maakindustrie, met name de Machine- en Assemblage industrie alsmede de staalindustrie. Toevalligerwijze ook de 2 topsectoren van de Nederlandse economie.’
Waar lopen klanten tegenaan bij het maken van een SCSN-koppeling?
Martin Suijker: ‘Koudwatervrees voor digitalisering, de stap durven zetten. Het denkbeeld hebben van “wij hebben geen IT’er, dus we kunnen dit niet.” Een stuk onwetendheid eigenlijk. Het mooie is juist dat SCSN dit veel makkelijker maakt. Beetje kip en ei verhaal dus. Met een eigentijds ERP-systeem, logisch nadenken en een goed opgemaakt artikelbestand heb je een prima basis om snel EDI-koppelingen te leggen via de SCSN-standaard.’
Hoe ervaar jij dit tot nu toe vanuit SCSN?
Rob de Beule: ‘Inderdaad, de koppeling is meestal de uitdaging niet. Het zijn de afspraken en de bedrijfsprocessen die je – intern en met je relatie – onder de loep dient te nemen. De drempel ervaren wij ook als Stichting SCSN bij de MKB’ers die zich ongemakkelijk voelen bij alle aspecten van ICT-gerelateerde onderwerpen.’
Hoe besteden jullie die extra tijd die wordt vrijgemaakt door digitalisering?
Martin Suijker: ‘Aan nog meer persoonlijke aandacht voor de klant. Reken maar uit, alle tijd die je normaal zou besteden aan het inkloppen van order- en aanvraagregels, het bevestigen van orders en facturen sturen, prijsinformatie uitwisselen, dat gebeurt via EDI geautomatiseerd met altijd nog een paar menselijke ogen die alles checken en het proces bewaken. Het is geen blackbox, klanten kunnen ons ook gewoon altijd bellen. Meer tijd dus om echt te duiken in die specifieke vraag van die ene klant, een goed gesprek te hebben over kansen en mogelijkheden, de marktontwikkelingen, nieuwe klantsectoren en ook, hoe gaat het met je? De menselijke maat op de 1e plaats houden door te digitaliseren, geen tegenstelling maar heel logisch eigenlijk.’
Wat is dataveiligheid? Waarom is dit belangrijk?
Martin Suijker: ‘Ik was recent bij een bijeenkomst van de Staalfederatie en hoorde live een ondernemer vertellen over een hack die zijn bedrijf getroffen had. De impact dit zowel zakelijk als persoonlijk op hem had was enorm. Ik wil er alles aan doen dat we dat niet meemaken. Dataveiligheid wordt alleen maar belangrijker.’
Hoe waarborgt Stichting SCSN de dataveiligheid van haar netwerk?
Rob de Beule: ‘De technologie die gebruikt wordt (en nog verder ontwikkeld wordt) is gedaan met de kennis en kunde van onder andere TNO. Data veiligheid (cyber security) is een mega topic in data sharing coalities. SCSN voldoet aan deze normen door nauw samen te werken met onder andere IDSA – International Data Space Association.’
Aan welke nieuwe innovaties werken jullie momenteel?
Martin Suijker: ‘Momenteel ondersteunen wij al 5 SCSN-berichten, te weten:
- Order (Order)
- Orderbevestiging (Order Response)
- Vrachtbrief (Dispatch Advice)
- Factuur (Invoice)
- Prijscatalogus (Price Catalogue).
Wij houden enerzijds de ontwikkelingen bij SCSN en anderzijds de behoeften bij onze klanten en leveranciers goed in de gaten. Hieruit volgen ongetwijfeld nieuwe innovaties. Voor nu ligt onze focus op het verder bekendmaken en uitrollen van SCSN bij onze relaties, samen met Rob de Beule en zijn SCSN-team. Eest meer impact maken. Samen zijn we ijzersterk!’
Wat mogen we vanuit SCSN qua innovaties verwachten?
Rob de Beule: ‘Het doel van SCSN is om met name in de BeNeLux de komende periode flink te groeien in het aantal connecties. Oftewel, hoe meer bedrijven gebruik maken van het SCSN-netwerk des te beter de meerwaarde van het gebruik ervan. Tegelijkertijd wordt SCSN in Europa ook gezien als een schoolvoorbeeld van data-delen in de keten. Menig Europees initiatief – zoals Catena-X en Manufacturing-X – kijkt over de schouders mee naar de SCSN methodology, omdat SCSN reeds operationeel is met inmiddels honderden aangesloten bedrijven.’
Ook aan de slag met SCSN?
Bekijk onderstaande video voor een snelle uitleg van het proces. Ook aan de slag met SCSN? Neem dan contact op Jean-Paul van de Wiel, M +31 6 53 33 56 90, jpvandewiel@vanraakstaal.nl.
U ziet, wij zijn en blijven uw persoonlijke partner in uw regio die u ook voorziet van digitaal gemak!
VAN RAAK STAAL Tilburg
VAN RAAK STAAL Oss
VAN RAAK STAAL Duiven
VAN RAAK STAAL Barneveld
VAN RAAK STAAL Roermond
JANSSEN STAAL Asten
VAN RAAK STAINLESS Wijchen